Kérdőív a zajvédő falról

    55

    A 2012. november 12-én megtartott közmeghallgatáson a Hold, a Nap, a Csillag és az Állomás utca lakói közül többen követelték a vasútállomás mellett megépült zajvédő fal lebontását. Volt, aki egyszerűen gettónak nevezte azt, ahogy most elzárták a kilátást.

    A Budapest-Kelenföld – Tárnok országos jelentőségű vasúti vonalszakasz átépítéséhez kiadott építési engedélyben a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség írta elő 160 méter hosszban 3 méteres magassággal az úgynevezett zajárnyékoló fal megépítését.

    Ahogy az a közmeghallgatáson is elhangzott, a lakók sem és az önkormányzat sem tiltakozott ennek megépítése ellen, a gondok csak a megépítés után jelentkeztek. Ezért Tárnok Önkormányzata egy kérdőívvel igyekszik kideríteni a lakók igényeit, hogy annak ismeretében, ha kell, kezdeményezze a zajárnyékoló fal lebontását az érintett területen.

    Az érintett utcák lakói számára az önkormányzat eljuttatott egy kérdőívet, amelyben arra kérik a lakókat hogy a nyilatkozati lapon felvázolt lehetőségek közül aláhúzással jelöljék meg számukra leginkább megfelelő megoldást a kialakult problémára.

    A válaszok között szerepel az is, hogy a válaszadónak nincs kifogása a megépített zajárnyékoló fallal kapcsolatban, de az elbontás, illetve egy esetleges átépítés okára több válaszlehetőség is van:

    A megépített zajárnyékoló fal elbontása szükséges, mert:

    a Fehérvári út közlekedési eredetű zaját visszaveri,

    a vasúti eredetű zaj eddig sem zavarta a lakosságot,

    a vasút felőli éjszakai megvilágítást teljesen leárnyékolja,

    a magas fal miatt a településrész elszigeteltsége tovább nőtt.

    A megépített zajárnyékoló fal átépítése szükséges:

    2,0 méter magasságúra a jelenlegi 3,0 méter helyett,

    oly módon, hogy a jelenlegi zajelnyelő hatású panelok helyett a fal felső részében átlátszó műanyag panelek kerüljenek beépítésre, mely által az átláthatóság biztosítottá válik.

    biztonsági kerítés épüljön a zajvédő fal helyett

    Emellett a lakók minden egyéb javaslatát is várják az ügyben. A felmérés november végén kezdődött, a beérkezett kérdőívek kiértékelése várhatóan januárban lesz. Annak eredményétől függ, hogy az önkormányzat milyen lépéseket tesz az ügyben.

    Előzmények:

    Indulatoktól sem mentes lakossági fórumot tartottak a vasútépítéssel kapcsolatos gondokról. Az egyeztetésen a Nap, Hold, Csillag és Állomás utca lakói, a polgármester és a vasútépítést megrendelő NIF Zrt., valamint a kivitelező DSE Konzorcium képviselői vettek részt.

    A Nap, Hold Csillag és Állomás utca lakói speciális helyzetben vannak, ugyanis a vasúti aluljáró elkészültéig nem tudják máshogy megközelíteni a vasútállomást, mint az építési területen keresztül, a síneken átjárva – ez pedig szabálytalan és életveszélyes. Amikor pedig átadják a Szív utca és Nefelejcs utca között az aluljárót, kerülővel juthatnak csak el oda, mert a zajvédő fal tövében nem lehet majd megközelíteni azt.

    Ennek ellenére a vasútépítők kijelentették: “Nem célunk, hogy bárkinek órákat kelljen gyalogolnia az állomás megközelítéséhez.”

    Szolnoki Gábor polgármester ezzel kapcsolatban kijelentette, már keresik a megoldást az ügyben. Ahogy a vasútépítést végző szakemberek elmondták az aluljáró építését a mozgássérült liftekkel kapcsolatos szakhatósági egyeztetés, illetve egy engedély hiánya hátráltatja, ennek ellenére a liftek nélkül ideiglenesen november végén megnyitják azt a gyalogos és kerékpáros forgalom előtt, ezzel párhuzamosan lezárják és kiegészítik a peronokat, és csak az aluljárón keresztül lehet majd a vonatokhoz jutni. Ezzel kapcsolatosan a Nefelejcs utca lakói vetették fel, hogy a környékbeli utcákban megnövekedhet a parkolás, és kérték a polgármestert, hogy az önkormányzat segítsen ezt meggátolni.

    “Úgy élünk, mint a gettóban” – az egyik hölgy indulatosan így fogalmazta meg sokak ellenérzését a zajvédő falakkal kapcsolatosan.

    A lakók nehezményezték, hogy az előzetes tervezésnél nem kérték ki a véleményüket és tiltakoznak a fal megépítése ellen, mások szerint jó, hogy megépült, viszont szerintük is túl magas.

    Olyannyira, hogy bár a vasút felől lehet, hogy elnyeli a hangokat, ám a 7-es számú főúrtól érkezőket erősen visszaveri, így nagyobb a zaj, mint a fal megépítése előtt volt. Egy példa: az egyik lakó mesélte, hogy éjjel ha netán hallja, hogy a környéken autó jár, ki szokott menni ellenőrizni, nem rosszban sántikál-e valaki. Mióta megépült a zajvédő fal, állandó a “fals riasztás”, mert a hetes főúton közlekedő autók hangját hallja.

    A vasútépítést végző szakemberek elmondták, hogy a zajvédő fal építését a környezetvédelmi hatóság írta elő, az határozta meg a magasságát is. Szolnoki Gábor polgármester igyekezett a kedélyeket megnyugtatni, hisz több lakó is egymás szavába vágva igyekezett túlkiabálni a másikat, miközben a problémáit sorolta. Végül a zajvédő fallal kapcsolatosan született egy megállapodás.

    Szolnoki Gábor polgármester: “A fórumon 30-40 éve megoldatlan problémák kerültek felszínre, amelyeket most el kell kezdenünk módszeresen megoldani. A lakóterület ugyanis nagyon elszigetelt. A vasút felől közvetlenül a kerítések mellett a MÁV magántulajdona kezdődik, a másik oldalon, a 7-es főút felé pedig közvetlenül a kerítésektől érdi közigazgatási terület kezdődik, az úttestig állami tulajdonú, közútkezelői gondozású terület. Közben az is kiderült, hogy az Állomás utcai főút csatlakozáson kívül a két másik utca kijárata engedély nélkül készült, illetve világossá vált mindenki számára, hogy a terület vasút felőli megközelítése jelenleg a MÁV ‘jóindulatán’ múlik. Ezt a sok rendezetlenséget rendeznünk kell, mindezeket pedig a mostani vasútrekonstrukció hozta felszínre.

    De ez előtt még mást is meg kell oldanunk. A fórumon ugyanis úgy tűnt, a lakók nagyobb része tiltakozik az ottani zajvédő fal léte ellen, inkább csak biztonsági kerítést szeretnének. Ezért elindítunk egy folyamatot, amely során valamennyi érintett lakó véleményét felmérjük, és amennyiben a döntő többség valóban a lebontása mellett van, kezdeményezzük azt a MÁV-nál, illetve az illetékes hatóságnál.”

    Számos egyéb gond mellett ma a vonattal közlekedők számára a legnagyobb probléma a sár. “A teherautók és a munkagépek olyan nagy sarat csinálnak, hogy nem lehet vasúti területen járni” – hangzott egy hölgy panasza, amelyhez szinte mindenki csatlakozott. A probléma megoldására helyszíni bejáráson találkoznak a lakók a DSE Konzorcium műszaki vezetőjével, és pontosan kijelölik, hol kell zúzott követ teríteni ahhoz, hogy az utasok megközelíthessék az állomást.

    forrás: Polgármesteri Hivatal