Egyeztetés a Hold utca közlekedéséről

    103

    ‘A jog szerint a Nap, Hold és Csillag utcák a közúthálózattól elzárt utcák, amelyeket egyik oldalon árok zár el a régi 7-es úttól, a másik oldalon pedig vasúti területen vezet át az út, ami jogszerűtlen’ – hangoztatta Szegő Géza, a Kormányhivatal szakértője az egyeztetésen. Mint ahogy engedély nélküli a Nap és a Csillag utcákban a lakók által a Fehérvári útra kialakított kijárat is, és a sorompó is, amely lezárja ezeket az utcákat. Ezeknek a műtárgyaknak a kialakításához a közútkezelő nem járult hozzá, pedig a forgalmi rendet a hatályos törvények az állami közútkezelő kizárólagos joga meghatározni. Tehát az itt kialakult helyzet elfogadhatatlan.

    A helyzet pedig ez: körülbelül 30 éve lezártak egy sorompót az Állomás utca végén és ezzel megszüntették a kapcsolatot ezen utcák és a településnek a vasút másik oldalán lévő része között, így az itt lakók csak illegálisan járhattak át a síneken – például az állomásra. Ez a ‘lehetőség’ azonban a vasútrekonstrukció miatt elveszett, ami persze nem baj abból a szempontból, hogy itt 160 km/h sebességgel is fognak vonatok áthaladni az állomáson. Szabályosan mintegy egy-másfél óra alatt lehetne most elérni az állomást, hiszen a Nefelecs utcai aluljárót még hivatalosan nem adták át a forgalomnak.

    A probléma, amely már ott kezdődött, hogy az akkori tanácsnak egyáltalán nem szabadott volna utcákat kijelölni ezen a területen -különösen, hogy a kertek mellett az árok már Érd közigazgatási területe – csak néhány hónapja került elő. Még 2008 előtt, a vasútrekonstrukció tervezési időszakában sem tűnt fel sem a tervezőknek, sem a lakosoknak, sem a szakhatóságoknak, köztük a tárnoki és az érdi építésügyi hatóságnak sem, hogy az átjáráshoz ezeknek az utcáknak nincs szabályos megközelítésük. Mindenesetre a Kormányhivatal álláspontja szerint is a meg nem oldott közlekedési anomáliákat meg kell oldani. Ezt a célt szolgálta ez az egyeztetés is, ahol a Kormányhivatal felé panasszal élő lakók, a tárnoki és az érdi önkormányzat képviselői, a közútkezelő, a MÁV és a NIF szakemberei próbálták megtalálni a megoldást.

    Szolnoki Gábor polgármester: ‘Biztos vagyok benne, hogy megoldódik a probléma, de azért jó lenne elfelejteni az utóbbi, építési időszakot! Szerencsére az aluljáró hivatalos átadása már napokon belül várható. Az a beruházó és a kivitelező hozzájárulásával már most is használható közlekedésre, bár hivatalosan építési terület, de mégis biztonságosabb közlekedést nyújt, mint a vágányokon való átjárás megengedése.

    Önkormányzatunk szándéka a területen kialakult anomáliák rendezése, a több évtizede létező és minden lakos által tudomásul vett szabálytalan közlekedési helyzet megoldása. Azt ma nem tudom megmondani, hogy honnan, de az ehhez szükséges anyagiakat elő fogjuk teremteni.’

    Az egyeztetésen a Magyar Közút Nonprofit Zrt. képviselője elmondta, mi lehet a megoldás. Ezeket az utcákat, pontosabban a Fehérvári út ezen szakaszát járdával, közvilágítással kell ellátni, hogy ne csak papíron, de a közlekedési szabályok szerint is lakott területként funkcionáljon. Ebben az esetben pedig máér más szabályok vonatkoznak az útcsatlakozások kialakítására, pontosabban azok sűrűségére. Ekkor kialakíthatóvá válik a Hold utca kijárata is, így egyetlen utca megközelítésére sem lesz szükség a túloldalon, a MÁV tulajdonában álló magánterületről.

    Mivel a járda és a közvilágítás érdi területen kellene, hogy épüljön, Érd képviselői is meghívást kaptak az egyeztetésre. Elmondták, hogy Érdnek érdeke, hogy az ezen a területen élők gyalogosan biztonsággal meg tudják közelíteni az állomást, vagyis ez a járda és közvilágítás kiépüljön, hisz a környékbeli utcákban lakó érdiek is a tárnoki vasútállomást használják, így már zajlanak az egyeztetések Tárnok és Érd önkormányzatai között a helyzet megoldására.

    tarnokhir.hu