Új híd a Bentán

    301

    Először a 95 tonna teherbírású daru érkezett meg, majd nagy nehézségek árán betolatott a Géza utcában a 3,5 méter széles hídszerkezetet szállító jármű is. Innentől felgyorsultak az események, hisz a szakembereknek nem kellett még 15 perc sem ahhoz, hogy a 8,5 tonna súlyú zöldre festett íves hidat az előre elkészített csúszósínek közé emeljék.

    Ezután rögtön megkezdődött a felhajtók betonozásának előkészítése, a vasalatok kialakítása, mivel 9 órára már hozták is a betont az útpálya elkészítéséhez. A munkálatokhoz több mint 12 köbméter speciális betont használtak fel. Ennek megkötése után az útpályát felcsiszolják, Egyfajta műgyantás bevonatot kap, amelyet kvarchomok szórásával érdesítenek a csúszásveszély megszüntetése érdekében. Hátra van még a korlátok és az úgynevezett dilatációs berendezések szerelése is. A híd végleges átadás körülbelül három hét múlva lehetséges.

    Ahogy azt Bedics Antal, a híd tervezője a helyszínen elmondta, eredetileg nem ilyen hidat akartak ide építeni, hanem egy úgynevezett felső pályás szerkezetet. Ez azt jelenti, hogy letellek volna két 120 cm magas betongerendát, és arra építették volna a hidat. Ám a tervezés során kötelező közműegyeztetések során kiderült, hogy ez nagyon sok közmű áthelyezésével járt volna, illetve több lakó nem tudott volna autóval beállni a saját telkére, így ezt az elképzelést elvetették. A jelenlegi híd alsó pályás, a merevítését a közelről kissé robosztus „korlát” adja és az ívét a Benta folyási magassága, illetve árvízvédelmi szempontok határozták meg.

    A Tárnokhír Online azon kérdésére, hogy nem lehetett volna a híd mellett lévő meglehetősen ronda gázcsövet valahogy „eldugni”, a tervező elmondta, hogy szerette volna, a hídszerkezettel együtt futhatott volna a vezeték, de a gázművek arra hivatkozva, hogy akkor ott bizonyos közműépítési munkákat el kellene végezni (magyarul a jelenleg a magasban futó csövet a parton a földbe kellett volna süllyeszteni), elutasította a kezdeményezést.

    ##IMG17175##Az építést meglátogatta Szolnoki Gábor polgármester is, aki a kivitelezővel folytatott beszélgetés után nyilatkozott: „A vasút korszerűsítése miatt megszűnik annak lehetősége, hogy a sínek mellett, a síneken keresztül közlekedjenek az ott lakók, az utazók, ami gyorsabbnak tűnő ám igen veszélyes gyakorlat volt. A sínekkel párhuzamos közlekedés biztosítására készült el a vasút és a 7-es út közötti területen a Szigetvári utcától a Benta-patakon át egészen a vasútállomásig, a Nefejelcs utcai aluljáróig vezető gyalogos–kerékpáros út, most pedig a ligeti oldalon a Munkácsy és Géza utcákat összekötő híd. Az itt lakókkal beszélgetve hallottam, hogy harminc évvel ezelőtt készült el a Ceglédi utcát az Egyenlőség utcával összekötő gyalogos aluljáró, azóta érdemi változás a rossz közlekedés javítására nem volt, de a lakók száma folyamatosan emelkedett. Most viszont itt az új híd ami gyakorlatban és szimbolikus értelemben is összeköt, és megmutatja azt, hogyan gondolkodunk az Otthon Tárnokon Választási Szövetség (OTVSZ) tagjaiként a település fejlesztéséről.”

    A vasútrekonstrukció tervezési szakaszában még az előző önkormányzat által kezdeményezett gyalogos-kerékpáros híd kapcsán lakossági kezdeményezés volt, hogy valamilyen módon lassítsák ott a forgalmat, hisz motorosok is bizonyosan használják majd azt. Ennek biztosítására az önkormányzat nagyméretű, elmozdíthatatlan virágládákat vásárol, amelyeket a híd mindkét oldalán a „bejárathoz” helyeznek el.

    tarnokhir.hu