Hasznos tanácsok a kánikula idejére a hőguta megelőzése és kezelése érdekében

    101

    Kánikulai napokon – ha csak tehetjük – a különösen meleg dél körüli, kora délutáni órákat töltsük otthon, besötétített szobában, viszonylag hűvösben.

    Nagy melegben ajánlatos zuhanyozni langyos vagy hideg vízzel naponta akár többször is!

    A nap égető erejétől széles karimájú kalappal, napszemüveggel és napkrémmel védje magát. Fényvédő krémmel naponta többször is kenje be a bőrét.

    Forró nyári napokon az idősebbek ne a legmelegebb órákban végezzék a piaci bevásárlást.

    Könnyű, világos színű, bő szabású, pamut alapanyagú ruhát hordjunk forró napokon! Idősebbek se viseljenek ilyenkor sötét színű, fekete ruhát, fejkendőt!

    Lehetőleg éjjel szellőztessen. Akinek van elektromos ventillátora, használja a nagy melegben!

    Sose hagyjunk gyermekeket, állatokat (kutyát) zárt, szellőzés nélküli parkoló autóban, még árnyékban sem!

    Ne sétáltassuk a napon és ne öltöztessük túl a őségben a fiatal csecsemőt sem. Kisgyermekeket árnyékban levegőztessünk, a játszótéren fa alatti válasszuk.

    A fiatal csecsemők különösen sok folyadékot igényelnek, a szoptatáson kívül is mindig kínáljuk meg őket tiszta vízzel, vagy citromos teával a szoptatás után.

    Ha mindenképpen szabadban kell tartózkodnia a kánikula idején:

    – Korlátozza a szabadlevegőn való tartózkodást a kora reggeli (6-10 óráig) és esti órákra (18-22 óráig).

    – Napközben árnyékos helyen próbáljon pihenni.

    – Ha túl sokáig tartózkodik szabadban, akkor próbáljon legalább 1-2 órát légkondicionált környezetben eltölteni, míg szervezete lehűl és ezt követően ismét visszatérhet a kánikulába.

    – Csökkentse a fizikai munkavégzést. Ne ilyenkor végezze a nagytakarítást, ablakmosást! Csak az esti órákban kezdje el a befőzést, azt is állandó szellőztetés mellett!

    Mit és mennyit igyunk? – Mit ne igyunk?

    Nagy melegben ajánlott napi 4 liter folyadékot inni. Fontos a sópótlás is!!

    Fogyasszon: vizet, ásványvizet, teát, szénsavmentes üdítőket, paradicsomlevet, aludttejet, kefirt, joghurtot, leveseket.

    Kerülje a kávét, alkohol tartalmú italokat, magas koffein és cukor tartalmú szénsavas üdítőket.

    Hőségben sokkal több folyadékot kell fogyasztani! A meleg és a fizikai munkavégzés fokozza az izzadást, a folyadékvesztést. Ne várjon addig, amíg szomjas lesz! Tudatosan igyon többet ilyenkor a szokásosnál! Ne fogyasszon olyan innivalót, amely sok cukrot, koffeint, vagy alkoholt tartalmaz – ezek fokozzák a szomjúságérzetet, még több folyadékot vonnak el a szervezettől.

    Azok, akik szívgyógyszert szednek, a vízhajtás mellett is fogyasszanak elegendő mennyiségű folyadékot a forró napokon, azaz a szokásosnál egy literrel többet.

    Forrás:

    Pest Megyei Kormányhivatal Érdi Járási Hivatal

    Járási Népegészségügyi Intézete